donderdag, oktober 28, 2010

Organiseren

Bewaren doe ik heel erg graag, opruimen en organiseren daarentegen een stuk minder :)

Maar inmiddels lopen mijn lades over en puilen mijn kasten uit, dus er moest iets gebeuren! Vandaar dat ik begonnen ben met het uitzoeken, sorteren en organiseren van onze foto's en negatieven. Daarnaast bewaar ik van vanalles zoals kaartjes, bonnetjes, foldertjes en andere zooi. Eigenlijk gewoon teveel :) maar ja, wie weet kan ik het bij het scrappen nog eens gebruiken..... ik denk dat veel van jullie dit wel kennen....

Nu heb ik laatst ergens gelezen dat hoe meer je bewaart, hoe minder speciaal en dierbaar het wordt. Zo schijnt het zo te zijn dat wanneer je bijvoorbeeld elk kaartje dat je ooit gekregen hebt, bewaart dit later een stuk minder dierbaar blijkt te zijn dan wanneer je een paar speciale kaarten bewaart en die later terugziet.... Dit principe probeer ik nu toe te passen op alle memorabilia die ik in de loop van de jaren heb bewaard :)

Verder heb ik een map gemaakt waar ik alle negatieven in stop. Mocht er ooit brand komen, dan hoeven we alleen die map mee te nemen :) Jaren terug was ik er al eens aan begonnen, maar inmiddels zitten echt bijna al onze negatieven in de map. Ik schrijf op de negatiefhoezen wat er min of meer inzit of ik stop het kaartje met alle indexfotootjes erbij, zodat de negatieven gemakkelijk terug te vinden zijn.
Dit is het gemakkelijkste deel van deze organiseeraanval....

het uitzoeken van de foto's is een veel moeilijker verhaal...
Ten eerste duurt het lang, want wat is het leuk om al die oude foto's weer terug te zien! Zo heb ik foto's gevonden van mijn schoonvader met Tim en Bette en deze foto's zijn nu toch wel heel erg dierbaar....
Zo heb ik weer heel veel leuke foto's van Tim en Bette gezien, die ik nu toch écht moet gaan scrappen....
En ten tweede omdat het er zo ontzettend veel zijn en ze zo vreselijk door elkaar liggen! Soms duurt het echt even voordat ik weer weet wanneer ze ongeveer genomen zijn...
Wanneer ik foto's nodig had voor een opdracht, dan trok ik die uit een mapje of liet ze afdrukken. Wanneer ik nog foto's over had of foto's niet had gebruikt, dan legde ik ze niet netjes terug in het mapje, maar legde ze bovenop de stapel met losse foto's. Ik weet het.... absoluut niet slim en vandaar dat ik nu hele stapels foto's heb die allemaal gesorteerd moeten worden......


Dit zijn een paar dozen met foto's, kaarten en andere bewaarde zooi:




Dit zijn 2 van mijn bureaulades vol met losse foto's, bonnetje en foldertjes:





Maar...... dit is inmiddels de map met alle negatieven:




en dit is een IKEA doos vol met uitgezochte foto's, netjes gesorteerd op datum en onderwerp:




Ik heb gebruik gemaakt van de dingen die ik al in huis had, dus de oude IKEA dozen die ik gelukkig nog niet had weggegooid, komen toch nog goed van pas!
Ik heb allemaal tabbladen gesneden van kleuren cardstock waarvan ik denk dat ik ze niet snel zal gebruiken en heb met de Quikutz tabjes gestanst waarop ik de datum en eventueel het onderwerp van de foto's heb geschreven.

Het is echt een hele grote klus, maar het begin is er!

Ik ga snel weer verder :)

XXXM






4 opmerkingen:

Margot zei

ziet er nu al heel netjes uit! succes met opruimen!

Christa zei

OOOOOOO Zo herkenbaar jouw verhaal.....Ik zou ook eens moeten beginnen. SUCCES !! Creatieve groetjes van Christa.

NicoleJ zei

wow dat ziet er echt mega-georganiseerd uit.
Ik ben toch wel blij dat ik pas foto's ben gaan "verzamelen" in het digitale tijdperk. Al mijn losse foto's zijn nog terug te vinden in 1 doos en de rest op 2 cd'tjes.

Anoniem zei

Dit had ik dus nooit verwacht van iemand die zo netjes scrapt! Wel fijn om te zien hoor, dan val ik ook weer mee.
Goed van je dat je ook dit klusje doet met dingen die je al in huis had!
Succes met opruimen verder!
Gr Sandra