dinsdag, januari 04, 2011

PROJECT LIFE


Allereerst wil ik iedereen die mijn blog leest nog een heel goed en gezond 2011 toewensen!
Het is alweer eventjes geleden sinds ik mijn laatste berichtje gepost heb, maar in dit nieuwe jaar ben ik van plan om wat regelmatiger te bloggen. Eigenlijk heb ik aan het begin van een nieuw jaar meestal weinig goede voornemens, maar dit is er dan toch een eentje :)

een klein excuus voor mijn afwezigheid is dat ik het gewoon een beetje druk had. Druk met alle voorbereidingen voor Kerst, allerlei opdrachten uit onze webwinkel en mijn online workshop december-album:








Elke dag een pagina maken, valt niet altijd mee... het is toch gelukt en ik ben heel tevreden met het uiteindelijke resultaat. Het is zo ontzettend leuk om eerdere december albums terug te kijken, dat ik bedacht dat het ook leuk zou zijn om ziets van een andere maand te doen. Maar goed, ik denk niet dat dat er ooit van zal komen ;)

En toen zag ik op Ali Edwards' blog een bericht over Project Life van Becky Higgins. Vorig jaar heb ik flink zitten twijfelen of ik hieraan mee zou doen. Ik heb het toen niet gedaan, omdat ik bang ben dat ik vol enthousiasme begin, maar het uiteindelijk toch niet vol zou houden om elke week een spread te maken. Ook dit jaar ben ik bijna in de verleiding gekomen om zo'n pakket aan te schaffen. En ook dit jaar heb ik het dus weer niet gedaan.... maar dit jaar heb ik het plan om mijn eigen Project Life te maken.

Want als ik zo'n pakket aanschaf dan weet ik dat ik steeds de druk zal voelen om eraan te móeten werken, want ik heb al dat geld uitgegeven en dan móet ik er ook voor zorgen dat ik er wat mee doe! En deze druk wil ik niet. Als ik, om wat voor reden dan ook eens een week niets doe, of 2 weken maar een klein beetje, dan moet dat ook kunnen. De ene week heb je nu eenmaal meer tijd of gebeurd er nu eenmaal meer of minder dan in een andere week.

Maar een Project Life heeft ook een hele leuke kant! Het leuke eraan vind ik dat je op een betrekkelijk eenvoudige manier je dagelijke leven vast kunt leggen. Op deze manier wordt je meer gedwongen om foto's te maken van de alledaagse dingen en heb je een plek om al die leuke, kleine memorabilia van alledag kwijt te kunnen. Ik merk aan mezelf dat ik steeds minder fotografeer. Natuurlijk maak ik foto's van de belangrijke mijlpalen, maar ik mis een beetje de foto's van de simpele, gewone, alledaagse dingen die we doen. En terwijl ik met mijn december album bezig was, realiseerde ik me dat dat toch wel heel erg jammer is.

En dus heb ik besloten om, zij het op mijn eigen manier, een jaar lang mijn dagelijkse dingen vast te gaan leggen.
Ik ben grote fan van Ali Edwards en haar manier van vastleggen spreekt me bijzonder aan. Mijn album moet een mengeling worden van verhalen, foto's en allerlei briefjes, bonnetjes, labeltjes uit mijn/ons dagelijkse leven. Zo ongeveer zoals Ali het hier laat zien

Ik heb nog een oud, verkleurd American Craft album liggen dat ik voor dit project ga gebruiken en pimpen. Ik gebruik pageprotectors van American Craft met 6 liggende
10x15 vakken. Hier passen uiteraard precies 10x15 foto's in, maar ik zal er ook allerlei andere memorabilia in stoppen. Een ander prettig voordeel is dat ik door gebruik te maken van steeds stukken papier van 10x15 ook een beetje door mijn restjes papier heen hoop te komen. Ik zal dan ook proberen om voornamelijk papier te gebruiken dat ik al in voorraad heb.







Mijn titelpagina is nog niet helemaal af, want in de 2 middelste liggende vakken, wil ik 4 staande foto's van 10x7,5cm van ons allevier plaatsen. Dus ondanks het feit dat ik niet dezelfde pageprotectors heb als die van het Project Life pakket, probeer ik wel een beetje hetzelfde idee aan te houden. Waarom zelf iets bedenken als er al iets heel leuks is bedacht?!
Ik heb Ali's album als inspiratie gebruikt.

Ik ken mezelf en weet dat ik absoluut een stok achter de deur moet hebben om dit project een jaar lang vol te houden. En daarom leek het me een goed plan om dit project met meerdere mensen aan te gaan. Misschien zijn er enkelen onder jullie die ook wel zoiets zouden willen doen? We zouden dan misschien een Yahoogroep op kunnen richten, zodat we gemakkelijk contact met elkaar kunnen onderhouden en elkaar van tijd tot tijd kunnen motiveren, inspireren en stimuleren?
Ik hoop dat er mensen zijn die met me mee willen doen!
Lijkt het je leuk, mail me dan: moniekjannink@planet.nl


XXXM

5 opmerkingen:

Petra Coolen zei

Hoi Moniek,
We kennen elkaar niet maar het blijkt dat onze moeders bijelkaar op kostschool hebben gezeten in Roermond! Ze hebben tijdje geleden soort van reunie gehad en toen is dit ter sprake gekomen (hadden beide een gescrapt album meegenomen ;)

Wat een leuk idee van je om zo´n album te maken. Veel werk maar oh zo leuk als het af is :)
Merk zelf ook dat ik te weinig foto´s maak van het alledaagse :(

Unknown zei

Ik vind het ook een leuk idee om zo'n album te maken, maar net zoals jij al aangeeft: de druk om dan ook daadwerkelijk iets te moeten maken is groot. Ik ben wel benieuwd naar jouw album, zal dus regelmatig langskomen.

groetjes, Claudia

heidi zei

Hoi MOniek,
Ook voor jullie een supergoed 2011, en wat mij betreft, ik ben helemaal in voor zo'n album, vooral om het een beetje met elkaar te doen om de druk erop te houden.
Ik mail je deze week nog even verder hierover!

Anoniem zei

Het ziet er waanzinnig leuk uit! Alleen, voor mij niet haalbaar helaas, ik print namelijk nooit zelf mijn foto's uit en om het naderhand allemaal nog es uit te zoeken lijkt me niet leuk. Ik kom wel kijken hoe het wordt hoor!!

Schaapje zei

Als het aanbod nog geld, ik zou graag mee doen.